Anvelopele de iarna sunt obligatori cand e zapada pe carosabil, nu neaparat de la 1 Noiembrie, aceasta fiind eficiente la capacitate maxima atunci cand temperatura scade sub 7 grade Celsius.
Potrivit site-ului www.pneunet.ro , şoferii din România preferă să achiziţioneze, în mod tradiţional, anvelopele de iarnă în perioada când cererea este foarte mare – nu doar la cumpărare, ci şi la montare – iar preţurile sunt întotdeauna mult mai ridicate cu cât ne apropiem de începutul sezonului de iarnă. “Cu cât cumpărăm din timp avenlopele de iarnă, cu atât preţurile vor fi mult mai jos. De regulă, preţurile în această perioadă pot avea reduceri de până la 40%. În funcţie de parametrii anvelopei şi de marcă, preţurile pot varia de la 132 de lei până la 500 de lei, în începutul lunii septembrie, iar odată cu terminarea lunii, preţurile au tendinţa de a reveni la cele obişnuite, specifice sezonului rece, când cererea începe să crească”, declară Nicu Avram, administratorul magazinului online PneuNet.ro
În acelaşi timp, specialistul afirmă că s-au creat cel puţin 10 mituri false legate de anvelopele de iarnă şi despre folosirea lor, care au dus în eroare foarte mulţi şoferi.
-
Anvelopele de iarna sunt obligatorii de la 1 noiembrie. “Nimic mai fals. Conform Legii, nu exista niciun termen calendaristic in care soferii sunt obligati sa aiba autoturismul dotat cu anvelope de iarna. Initial se vehicula termenul cuprins intre 1 noiembrie si 1 martie, ca fiind perioada in care masinile trebuie sa fie incaltate cu pneuri dedicate sezonului rece. Legea oficiala, in varianta finala, spune ca trebuie sa ai pneuri de iarna acolo unde este zapada, indiferent de luna anului. Adica daca esti pe Transfagarasan in luna august si te apuca ninsoarea, vei primi amenda daca incurci circulatia din cauza pneurilor tale de vara”, explică Nicu Avram, administratorul magazinului online www.pneunet.ro .
-
Anvelopele de iarna sunt bune doar pe zapada. “Gresit. Un pneu fabricat special pentru sezonul rece se foloseste in momentul in care temperatura scade sub 7 grade Celsius. Este special conceputa ca sa aiba o aderenta crescuta in conditii de temperatura scazuta, adica vor frana mult mai bine pe asfalt uscat, cand afara este frig, fata de niste pneuri de vara. La fel si pe gheata sau polei, avand un profil mai pronuntat. Asadar, cauciucurile „winter” nu sunt bune doar pe zapada, ci in toate conditiile care presupun iarna: frig, gheata, polei, zapada, umezeala”, spune Nicu Avram
-
Pneurile de iarna franeaza mai bine vara, deoarece sunt mai profilate. „Este o afirmatie pe care o auzim destul de des, insa este eronata complet. Lumea crede ca daca un pneu are profil mai agresiv, cu blocurile de cauciuc scoase mai in evidenta, asa cum sunt cele de iarna, atunci va frana mult mai bine pe asfalt uscat, vara. La fel crede lumea si pentru ca aceste gume sunt mai moi, avand o aderenta crescuta in conditii de vara, pe asfalt uscat. Aceste convingeri sunt insa gresite. Pentru ca anvelopa de iarna este fabricata dintr-un material special dedicat sezonului rece, care se bucura de proprietatile sale atunci cand temperatura este mai mica de 7 grade. Daca folosim anvelopele de iarna cand e cald, suprafata de rulare se va uza mai repede, distanta de franare va creste, pentru ca materialul are aderenta buna doar cand e frig, iar inaltimea profilului va permite blocurilor din cauciuc sa aiba o miscare mare, atat la demaraj, cat si la franare”, explica Nicu Avram.
-
Trebuie sa ne montam anvelopele de iarna la prima zapada. “Sunt tot mai multi cei care asteapta primii fulgi de nea, inainte sa se duca la vulcanizare. Este gresit insa acest lucru, pentru ca trebuie sa ne montam pneurile de iarna atunci cand avem primele temperaturi constante mai mici de 7 grade. Adica, daca avem mai multe zile consecutive cu temperaturi scazute, trebuie sa ne instalam gumele de iarna, chiar daca nu ninge. Poate sa nu ninga toata iarna, dar daca e frig, e bine sa avem pneurile de iarna puse, ca sa franam mai bine, sa avem o stabilitate mai buna si sa nu uzam prematur setul de vara”, explicăNicu Avram.
-
Sunt bune si anvelopele cu profil de 3-4 mm in “carne”. “Trebuie stiut ca un pneu de iarna, atunci cand este nou, are un profil de 8-10mm, in schimb ce un pneu de vara are cam 6-7mm. Adica, daca la un pneu de vara, un profil aflat la jumatate (3-4mm), inca mai poate fi folosit, la anvelopele de iarna marja de uzura este mai mica. Daca o anvelopa de iarna are un profil mai mic de 5mm, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricata. O anvelopa cu „carne” de numai 3-4mm nu mai este buna de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderenta pe zapada si polei, iar distanta de franare se va lungi simtitor. Asadar, daca cumparati pneuri la mana a doua, nu uitati sa verificati profilul si sa faceti testul monedei de 5 bani”, explica Nicu Avram.
-
Trebuie sa avem gume de iarna pe puntea motoare. “Am auzit tot felul de pareri despre locul in care trebuie sa montam pneurile de iarna: pe fata, ca sa franam mai bine, pe fata daca avem masina FWD, pe spate daca avem RWD. Este o idee eronata! Indiferent de tractiunea pe care o avem, indiferent de masina, poate sa fie si 4×4, trebuie sa avem montate anvelope de iarna pe toate cele 4 roti. Daca insa nu ne permitem sa avem 4 roti de iarna, atunci mai bine nu punem deloc, ca dezechilibram si mai tare masina. La fel si daca punem anvelope de proasta calitate sau uzate peste masura”, declară Nicu Avram.
-
Anvelopele all-seasons sunt la fel de bune ca cele de iarna. “Total gresit! Ati observat cum marii producatori de anvelope nu mai scot pe piata pneuri mixte? Pentru ca anvelopele all-season sunt bunicele la orice, dar foarte proaste la tot. Adica este un compromis care vine cu mult mai multe neajunsuri decat avantaje. Are fulgul stantat pe peretele lateral, deci nu vei lua amenda nici daca incurci traficul, asta e clar. Si iti salveaza si ceva banuti, ca nu trebuie sa cumperi 2 seturi separate. Dar cam astea sunt unicele calitati. De cealalta parte se comporta prost pe asfalt uscat, prost pe zapada, prost pe gheata si se uzeaza foarte repede. Daca insa esti de acord cu acest compromis, iti poti cumpara un set de pneuri mixte ca sa faci economie la bani, dar te asiguram ca vei face economie si la siguranta…”, declară Nicu Avram.
-
Se poate merge cu anvelope all-season pe zapada fara problem. “Este inca o afirmatie eronata, pe care multi oameni o vehiculeaza. Multa lume nu stie ca pneurile mixte sunt facute doar pentru tarile in care iernile sunt reci, dar nu ninge mai deloc. Adica sunt niste anvelope care se comporta decent la orice temperatura. Si atat! In condiitii severe de iarna, asa cum avem in ultimii ani in Romania, perioada care se prelungeste pana spre primavera calendaristica, anvelopele all season nu fac fata. Adica vor frana la fel pe asfalt uscat sau umed si daca e cald, si daca este rece, insa daca este vorba de mers pe zapada, acestea nu au profilul necesar unei aderente crescute., iar pe gheata performantele sunt limitate. Recomandam aceste anvelope all season doar brandurile premium si pentru utilizat cu precadere in oras”, declară Nicu Avram.
-
“Nu conteaza pretul unei anvelope, ca toate fac acelasi lucru”. “La Anvelope este la fel ca in orice alt domeniu: auto, moto, imobiliare, vestimentatie, biciclete sau orice altceva care ne inconjoara. Adica da, e clar si limpede, ca pretul dicteaza calitatea. Un cauciuc al unei marci celebre, care se vinde cu 500 de lei/bucata, nu va fi niciodata fabricat la fel ca unul ce costa 150 de lei/bucata. Vorbim de materiale mult mai dezvoltate, mai rezistente in timp, un design al profilului gandit de specialisti si ingineri, ani si ani de studii si testari, o linie de asamblare si verificare de ultima ora si asa mai departe. Nu degeaba un pneu de aceleasi dimensiuni poate costa chiar si de 2 ori mai mult decat unul fabricat de o firma necunoscuta”, explica managerul Pneunet.ro.
-
Tot ce conteaza la un cauciuc de iarna este sa aiba cat mai multa „carne, profil”. “Este corecta doar partea cu „cat mai multa carne”, dar atat. Pentru ca nu doar profilul ramas este important. Degeaba iti cumperi niste anvelopede iarna nerulate, care au inca toti martorii de uzura intacti, daca anvelopa a fost depozitata incorect si a imbatranit cauciucul sau sunt crapaturi in peretii laterali. Nu doar adancimea profilului conteaza la o anvelopa,ci si data de fabricatie (DOT-ul), care nu trebuie sa fie mai vechi de 5 ani. Niciodata sa nu fii atras de un pneu care pare nou, deoarece are profilul mare, pentru ca se pot ascunde alte surprize neplacute. Chiar si la anvelopele noi, sigilate, vandute in diverse locuri, ne putem trezi cu „vechituri”. Adica pneuri nerulate, dar care au zacut mult in depozite si se vand acum la preturi reduse fiind imbatranite”, explica Nicu Avram.
Site-ul de unde se pot face comenzi este https://www.pneunet.ro/anvelope-iarna/