Studiul elaborat de catre Institutul National de Statistica intitulat “Transportul de pasageri si marfuri pe moduri de transport” aparut in anul 2015 arata ca transportul international de marfuri cuprinde transportul efectuat intre doua puncte de tranzit diferite. Unul dintre acestea este cunoscut de catre specialisti drept loc de incarcare, fiind practice punctul de preluare a marfii. Cel de-al doilea se numeste loc de descarcare si reprezinta destinatia finala, adica punctul unde bunurile sunt livrate befeniciarului.
Daca ne referim strict la transport international de marfa, cele doua puncte sunt situate, evident, in doua locuri diferite, unul aflat, de fiecare data, pe teritoriul Romaniei, iar cel de-al doilea, de regula, intr-unul dintre statele Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European. Totusi, exista numeroase situatii in care firmele, in dorinta lor de a-si dezvolta afacerea si de a-si largi “orizontul” furnizorilor aleg sa faca importuri din state terte, fie ele din spatiul european sau asiatic.
De regula, transportul international de marfa se realizeaza din tari membre ale Uniunii Europene, Italia, Franta, Anglia, Spania sau Germania fiind statele preferate de catre antreprenorii romani atunci cand vine vorba de importuri.
Norme europene primitoare la transportul international de marfa
Evolutia fluxului comercial la nivel european si mondial a reprezentat un bun prilej pentru institutiile comunitare de a imbunatati legiferarea si incercarea de consolidare a legislatiei in domeniu. Un studiul elaborat de catre Comisia European si intitulat “DOCUMENT DE LUCRU AL SERVICIILOR COMISIEI Foaie de parcurs pentru Spațiul unic european al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv și eficient din punctul de vedere al resurselor”, face o scurta trecere in revista a principalelor aspect care vizeaza activitatile de transport international de marfa, atat la nivel continental, cat si intercontinental.
Potrivit documentului, obiectivele Uniunii se concentreaza pe stabilirea riguroasa a politicilor comunitare in domeniul transporturilor, care sa creeze conditiile unui sistem de mobilitate eficient si integrat, care sa conduca, in final, la conturarea unui spatiu unic european al transporturilor.
Astfel, legislatia europeana impune existent unei conventii internationale de transport rutier (CMR), in cadrul careia sunt inscrise datele furnizorului si ale beneficiarului, cantitatea de marfa transportata (numar de paleti sau cutii), cat si greutatea totala bruta a acesteia si data livrarii sale.
Documentul are un rol esential in cazul importurilor. Pe baza lui, se realizeaza receptia marfii si documentele de intrare-receptie aferente si raportarea ulterioara catre autoritatile de stat romane.
In cazul transportului international de marfa, statul care realizeaza importul este scutit de plata taxei pe valoare adaugata, aceasta urmand sa fie suportata de catre furnizor potrivit dispozitiilor legale ale tarii sale de origine.
Ce poate oferi o companiei ce organizeaza transport international de marfa?
Cunoscute si sub numele de casa de expeditie, agentiile care se ocupa cu organizarea transportului international de marfa ofera servicii in regim full load sau grupaj. Asadar, in functie de cantitatea de marfa solicitata de catre client, casa de expeditii poate stabili o cotatie de transport pe camioane sau camionete inchiriate exclusiv pentru beneficiar sau poate propune un pret mult mai avantajos in regim de grupaj marfa.
Grupajele sunt indicate in cazul unei cantitati mici sau medii de marfa, pe cand incarcarile pe camioane exclusive sunt recomandate in cazul transportului masiv de bunuri.