Cel mai frecvent bateriile auto cedeaza in timpul iernilor geroase sau a temperaturilor toride. Dar de ce sunt temperaturile extreme dusmanul numarul unu al bateriilor de masina?
Bateriile plumb-acid sunt concepute pentru a functiona la diverse temperaturi, dar performanta lor sufera atat in medii reci cat si calde. Capacitatea unei baterii plumb-acid scade cu circa 20 de procente de la normal pe timp de inghet si pana la aproximativ 50 la suta, atunci cand temperaturile scad pana la aproximativ -30 de grade Celsius.
In acelasi mod in care vremea extrem de rece reduce capacitatea unei baterii auto, temperaturile crescute maresc capacitatea unui baterii. De fapt, o baterie de plumb acid poate prezenta o crestere a capacitatii de aproximativ 12 la suta la 50 de grade Celsius, fata de capacitatea cu care functioneaza la 25 grade Celsius.
Desigur, aceasta crestere a capacitatii vine la pachet si cu un dezavantaj. Cu toate ca temperaturile mai mari determina cresterea capacitatii, ele duc la scaderea perioadei de viata a bateriei.
De ce moare bateria iarna?
Cand pornesti masina, alternatorul are nevoie de o cantitate imensa de amperaj. In conditii normale, bateria nu are nicio problema sa ofere amperajul necesar pentru ca bateriile plumb-acid sunt concepute sa asigure energie multa pentru o perioada scurta de timp. Cu toate acestea, o baterie care este demult in functiune poate ridica o multime de probleme in timpul iernii. Si chiar daca capacitatea bateriei nu este redusa, temperaturile aflate la/sub limita de inghet pot „bate” chiar si o baterie noua, astfel incat aceasta abia sa mai poata oferi energia ceruta de alternator pentru a porni masina.
Cand te uiti la datele inscriptionate pe bateria auto, tine minte ca CCA (cold cranking amps) este numarul care se refera la cati amperi poate oferi bacteria pe timp de iarna. Daca numarul este mare, inseamna ca este programata sa corespunda mai multor solicitari decat o baterie cu un numar CCA mai mic si se va comporta mai bine pe vreme rece, cand capacitatea este diminuata. In unele cazuri, mai ales pe vreme foarte rece, alternatorul poate avea nevoie de mai multi amperi decat in mod normal. Asta pentru ca uleiul de motor devine mai gros cand vremea este rece, mai ales daca nu folositi ulei cu valori diferite de vascozitate pentru vreme rece si calda. In cazul in care uleiul devine gros, motorul porneste mai greu ceea ce face ca alternatorul sa aiba nevoie de amperaj mai mare de la baterie.
De ce moare bateria vara?
Temperaturile ridicate pot avea, de asemenea, un efect negativ asupra bateriei auto. De fapt, caldura scurteaza viata bateriei. Ceea ce inseamna ca o baterie care functioneaza in mod constant la 25 grade Celsius va rezista cu 50 % mai mult decat una care este constant expusa la o temperatura de 33 de grade. Mai exact, cand electrolitul este incalzit, este cel mai probabil sa se evapore.
Foarte important este insa sa alegeti bateria potrivita pentru masina dumneavoastra si nu una cu un amperaj mai mare sau mai mic. Specificatia AH (amperi pe ora) de pe bateria ta indica o masura a capacitatii bateriei. Cu alte cuvinte, acesta este un indiciu cat de multa energie poate fi stocata de baterie. De exemplu, baterii auto 55ah sunt uzuale pentru masinile cu un motor de pana la 1.6 cmc. O baterie cu un amperaj mai mare sau mai mic decat cel cerut de alternatorul masinii tale va duce la suprasolicitarea acestuia.