Atunci cand se selecteaza intrerupatoarele care pot proteja motoarele electrice de deteriorarea datorata scurtcircuitelor sau sarcinilor excesiv de mari, trebuie sa se ia in considerare un curent de pornire mare, adesea de 5-7 ori mai mare decat curentul nominal. Unitatile de putere asincrone cu rotor in colivie de veverita sunt supuse celor mai puternice suprasarcini de pornire.
Deoarece acest echipament este utilizat pe scara larga pentru lucrul in conditii industriale si domestice, problema protectiei atat a dispozitivului in sine, cat si a cablului de alimentare este foarte relevanta.
Acest articol va discuta despre cum sa calculati si sa alegeti corect un intrerupator de protectie a motorului electric. Vei avea nevoie de intrerupatoare protectie motor.
Sarcinile dispozitivelor de protectie a motoarelor electrice
Aparatele cu curenti de pornire mari in retele sunt, in general, protejate de intrerupatoare trifazate, care sunt activate la un moment dat dupa ce curentul depaseste valoarea nominala. Astfel, arborele motorului are timp sa se roteasca pana la viteza necesara, dupa care forta fluxului de electroni scade.
Dar dispozitivele de protectie utilizate in viata de zi cu zi nu sunt optimizate. Prin urmare, alegerea unui intrerupator automat de circuit pentru a proteja un motor de inductie de suprasarcini si supracurenti de scurtcircuit este mai dificila.
Intrerupator de circuit pentru protectia motorului asincron
Intrerupatoarele moderne de protectie a motoarelor sunt adesea instalate intr-o carcasa comuna cu dispozitivele de pornire a motoarelor (asa-numitele dispozitive de comutare pentru pornirea motoarelor). Acestea sunt concepute pentru a indeplini urmatoarele sarcini:
- Protejarea dispozitivului impotriva supracurentului generat in motor sau in circuitul de alimentare.
- Protejarea sursei de alimentare impotriva ruperii conductorului de faza, precum si a dezechilibrului de faza.
- Asigurati o intarziere, necesara pentru ca motorul, fortat sa se opreasca din cauza supraincalzirii, sa aiba timp sa se raceasca.
- Opriti instalarea daca sarcina nu mai este furnizata arborelui.
- Protectia sursei de alimentare impotriva supraincarcarii prelungite.
- Protectia motorului electric impotriva supraincalzirii (pentru a indeplini aceasta functie, sunt montati senzori de temperatura suplimentari in interiorul unitatii sau pe corpul acesteia).
- Indicarea modurilor de functionare si notificarea conditiilor de urgenta.
- De asemenea, trebuie remarcat faptul ca intrerupatorul de protectie a motorului trebuie sa fie compatibil cu mecanismele de monitorizare si control.
Calculul unei masini automate pentru un motor electric
Pana de curand, pentru protectia motoarelor electrice se folosea urmatoarea schema: un regulator termic era instalat in interiorul demarorului, conectat in serie cu un contactor. Acest mecanism a functionat in felul urmator.
Atunci cand un curent mare a trecut prin releu pentru o perioada lunga de timp, placa bimetalica instalata in interior a fost incalzita, care, prin indoire, a intrerupt circuitul contactorului. In cazul in care depasirea sarcinii stabilite a fost de scurta durata (asa cum se intampla la pornirea motorului), placa nu a avut timp sa se incalzeasca si sa porneasca masina.
Principalul dezavantaj al unei astfel de scheme a fost ca nu a salvat unitatea de varfurile de tensiune, precum si de dezechilibrul de faza. Acum, protectia centralelor electrice este asigurata de dispozitive mai precise si mai moderne, pe care le vom discuta la scurt timp dupa aceea. si acum ajungem la intrebarea cum se calculeaza masina, care urmeaza sa fie instalata in circuitul motorului electric.
Ce este un intrerupator pentru protectia motorului?
Un intrerupator este un dispozitiv de protectie electromecanic, sau chiar electronic. Functia sa este de a intrerupe curentul electric in cazul unui incident pe un circuit electric. Este capabil sa intrerupa supracurentii. Supracurentii sunt defalcati in suprasarcina sau scurtcircuit.
Suprasarcina este o crestere in raport cu curentul de functionare, aceasta determina supraincalzirea conductoarelor si dispozitivelor de pe aceasta linie si pe termen lung poate provoca un incendiu.
Scurtcircuit este o crestere semnificativa a curentului datorita contactului dintre o faza si un neutru sau o faza cu o alta faza.
In functie de designul sau, poate monitoriza unul sau mai multi parametri ai unei linii electrice. Caracteristica sa principala in comparatie cu siguranta este ca este resetabila (este proiectata sa nu sufere nicio deteriorare in timpul functionarii sale). Amplasat la capatul tabloului electric, este punctul de intrare si iesire pentru toate firele electrice care alimenteaza prizele si intrerupatoarele din casa.
Intreruptoarele de circuit ale motorului indeplinesc doua tipuri de functii. Exista doua tipuri de intrerupatoare pentru motor:
- Intrerupatoare termice-magnetice ale motorului
- Intrerupatoare magnetice ale motorului
- Intrerupatoare termice-magnetice ale motorului
Intr-un demaror de motor, aceste intrerupatoare inlocuiesc intrerupatorul cu aceste cartuse de siguranta aM si releul termic.
Fiecare faza a motorului este protejata de o banda bimetala (declansare termica) care, in caz de supracurent prelungit, se incalzeste prin efect Joule si declanseaza un mecanism care deschide contactele. Pragul de declansare poate fi reglat direct pe intrerupatorul motorului.
Unitatea de declansare magnetica (protectia impotriva scurtcircuitelor) se bazeaza pe crearea unui camp magnetic instantaneu (0,1 sec) care actioneaza o parte mobila si controleaza deschiderea contactelor. Partea magnetica a intreruptorului motorului poate fi reglata pe intrerupatoarele de curent inalt (tip carcasa turnata: gama NSX) sau poate fi fixata in functie de gama intreruptoarelor.