Regulamentul actual nu obligă vehiculele de mobilitate personală (VMP) să fi contractat o poliță de răspundere civilă care acoperă, cel puțin, daune terților
Tot mai multe trotinete electrice circulă pe străzi, în toată lumea și, în ultimii ani și în orașele din România. Fără îndoială, au devenit o alternativă la transportul public și la mașină sau motocicletă pentru călătoriile urbane. Confruntată cu această proliferare, cu scopul de a garanta siguranța rutieră și de a îmbunătăți conviețuirea cu alți utilizatori ai drumurilor, Direcția Generală de Trafic din Spania a stabilit un prim regulament pentru aceste mijloace de transpot. Pentru a face acest lucru, a modificat reglementările privind vehiculele și traficul preexistente. Cu toate acestea, acesta a fost doar începutul unei reglementări mai largi.
Oferte Emag la trotineta electrică Xiaomi, vezi pe site!
Există încă aspecte în așteptare, cum ar fi specificarea vârstei minime admise pentru a le conduce sau stabilirea obligației de a contracta o asigurare obligatorie RCA.
Având în vedere creșterea numărului de accidente care implică trotinete electrice, unele administrații locale și instituții naționale solicită obligativitatea asigurării pentru acești utilizatori. Și conform spuselor directorului general al DGT, Pere Navarro, totul indică faptul că așa va fi. „În Spania, asigurarea obligatorie pentru VMP – Vehicule de mobilitate personală – este deja pe ordinea de zi. Franța a pus-o deja în practică și ne place acest model”, a explicat șeful DGT. În afară de Franța, la care face referire oficialul spaniol, alte țări europene care au făcut deja asta sunt Austria, Germania și Ungaria.
Diverse studii indică faptul că apariția vehiculelor noi pentru mobilitatea urbană generează o senzație mai mare de insecuritate rutieră. Un sondaj efectuat în rândul cetățenilor din mai multe orașe spaniole (Madrid, Barcelona, Zaragoza, Sevilla, Malaga și Tarragona), indică faptul că 88% dintre cetățeni consideră necesară promovarea educației rutiere în rândul utilizatorilor de trotinete și biciclete.
Cum România a preferat să se inspire aposteriori din reglementările legale din vestul Europei, este de așteptat ca și în țara noastră să ajungă acest model cu asgurările obligatorii RCA pentru trotinete electrice?
Momentan, asigurările trotintelor electrice sunt opționale și deja au apărut în ofertele asigurătorilor în ultimii doi ani, dar nu se poate spune că sunt foate frecvente. Dintre marile companii care închiriază trotinete electrice în România, doar una, Lime, are încheiate asigurări pe trotinetele folosite.
Asta deși, și în România, experții în securitate rutieră insistă de ceva vreme ca trotinetele electrice să fie înregistrate la autorităţile locale, după modelul scuterelor, pentru a putea fi şi asigurate cu poliţă obligatorie de tip RCA, aşa cum se întâmplă în mai multe țări din vestul Europei, de exemplu.
Legislația aferentă trotinetelor electrice tocmai a suferit modificări de curând și în România. Polițiștii aplică de la începutul lunii octombrie noi reguli pentru cei care circulă pe drumurile publice cu trotinete electrice, după ce Guvernul a adoptat o hotărâre în acest sens. Aceștia riscă amenzi care pornesc de la 580 de lei, dacă, de exemplu, circulă câte doi sau conduc pe trotuare, unde nu sunt piste. În plus, cei care se vor urca de acum înainte pe trotinete sunt obligați să aibă la ei documente de identitate.