Chiulasa este componenta motorului care se monteaza deasupra cilindrului cu scopul de a crea un spatiu inchis intre partea superioara a pistonului si peretii interiori ai cilindrului.
Se confectioneza prin turnare din fonta aliata sau din aliaje de aluminiu. O chiuloasa poate fi individuala, pe fiecare cilindru, comuna pentru toti cilindri sau grupata pentru mai multi cilindri.
Chiuloasa apare ca un capac al cilindrului, avand o cavitate in partea inferioara, cavitate care impreuna cu pistonul aflat la punctul mort interior si peretii cilindrului formeaza camera de ardere. Forma chiuloasei difera după tipul motorului.
Forme de chiuloase moto
Chiulasele comune pentru o linie de cilindri au practicat un locas pentru traductorul termometrului de apa si o cavitate pentru termostat. Cele pentru motoare cu aprindere prin scanteie au un locas pentru bujie, iar cele pentru motoare cu aprindere prin comprimare unul pentru injector.
Chiuloasa are de asemenea orificii pentru circuitul apei, orificii care coincid cu orificiile de circulatie ale apei din blocul motor pentru asigurarea racirii. In partea inferioara, chiuloasa este plana pentru etansarea perfecta la blocul motor prin intermediul unei garnituri. Alege garnitura de chiuloasa de pe unimotors.ro dealer piese moto originale, dar si echipamente si accesorii pentru motociclete, scutere si ATV-uri.
Montarea chiulasei pe blocul cilindrilor se face prin buloane sau prezoane care la randul lor sunt montate si stranse in ordine de la centru la exterior ca sa asigure coplanaritatea cu suprafata de contact a blocului cilindrilor.
Etanseitatea chiuloasei
Etanseitatea chiuloasei este esentiala pentru functionarea eficienta a motorului. Aceasta se realizeaza cu ajutorul unei garnituri de chiuloasa. Aceasta se pozitioneaza intre chiuloasa si blocul motor si are rolul de a etansa diferitele circuite care fac parte din chiuloasa. Pe langa asigurarea compresiei in cilindri si a etanseitatii lichidului de racire si a uleiului, garnitura de chiuloasa trebuie sa aiba rezistenta termica si mecanica ridicata.
Confectionarea garniturii de chiuloasa
Garnitura de chiuloasa la majoritatea motoarelor moderne este confectionata din mai multe asa numite straturi metalice. Aceste straturi sunt acoperite cu cauciuc sintetic, pe partea de contact cu chiuloasa si cu blocul motor, pentru a asigura adeziunea pe acea suprafata. In cazul in care blocul motor este din fonta si chiuloasa din aluminiu, datorita coeficientului de dilatare diferit, la cresterea temperaturii se produc tensiuni mecanice in chiuloasa. Pentru a permite dilatarea chiuloasei, independent de blocul motor, se practica o acoperire de teflon pe suprafetele de contact ale garniturii, reducandu-se, astfel, solicitarile mecanice ale chiuloasei.
Probleme diverse
Paleta larga de solicitari care afecteaza aceasta componenta favorizeaza o serie de defectiuni. Scurgerea uleiului de motor in cilindri sau patrunderea lichidului de racire in camera de ardere vor grabi uzura pieselor in miscare, cum ar fi pistoanele sau segmentii. Vei recunoaste o motocicleta care are un motor cu probleme la chiuloasa dupa degajarea de fum albastru sau alb, in functie de lichidul care a patruns in spatiul cilindrilor. De regula, daca fumul este albastru, avem de-a face cu cilindri contaminati cu ulei de motor, in timp ce un fum alb va semnaliza patrunderea lichidului de racire in circuitul de ardere.
Toate acestea sunt cauzate de uzura garniturii de chiuloasa, care provoaca dezechilibrarea compresiei, pe fondul deteriorarii rezistentei termice si mecanice a acestui element. In cazuri extreme, poate interveni chiar si fisurarea camerei de ardere, in cazul in care propulsorul ajunge des in situatia de a se supraincalzi, fara a beneficia de o racire corespunzatoare. Mai mult, pe fondul dezechilibrarii proceselor de compresie, respectiv de racire, pe termen lung, se va produce o scadere importanta a puterii motorului.