Foarte multe industrii utilizează diferite tehnici de sudare pentru a construi noi produse și unelte și pentru a îmbina anumite piese metalice. Sudarea cap la cap este cea mai utilizată procedură, care se bazează pe rezistența electrică și care oferă rezultate deosebit de precise.
Întregul proces de sudare cap la cap se poate efectua manual, însă majoritatea industriilor utilizează echipamente speciale computerizate pentru a eficientiza această procedură și pentru a obține rezultate superioare.
Cum funcționează sudura cap la cap?
Sudura cap la cap presupune ca două piese de metal să fie încălzite până în punctul topirii, după care sunt îmbinate. Când se răcesc, aceste două piese sunt perfect contopite și creează o îmbinare puternică și durabilă, fără nicio imperfecțiune. În timpul sudurii, piesele metalice creează o căldură rezistivă. Un echipament avansat de sudură, numit flash-butt welding machines, folosește această căldură rezistivă pentru a conecta piesele. Cel mai adesea, acesta este folosit pentru sudarea șinelor de cale ferată. Aparatul de sudură este prevăzut cu un mecanism de prindere format din doi cilindri poziționați orizontal care țin strâns șinele în timpul sudării pentru a se evita astfel alunecarea sau răsturnarea lor. Capul de sudare are o forță de tragere de cel puțin 100 de tone.
Un astfel de aparat de sudură automatizează întregul proces de sudare, de la pregătirea pieselor metalice până la îmbinarea lor definitivă, asigurând rezultate durabile și superioare. Industria feroviară poate utiliza un aparat de sudură staționar sau portabil, acesta din urmă fiind cunoscut sub denumirea de mobile rail welding machine. Accelerează și eficientizează procesul de sudură, mai ales în condiții dificile. Un aparat de sudură cap la cap, fie staționar, fie mobil, poate îmbina șine cu secțiuni transversale de până la 12.000 mm2.
Flash-butt welding machines – ce avantaje oferă?
Șinele care sunt realizate cu un aparat de sudură cap la cap sunt considerabil mai netede în comparație cu o șină îmbinată mecanic, deoarece nu există goluri între secțiuni. De asemenea, datorită zonei foarte înguste de aplicare a căldurii rezistive, se obține o îmbinare dură și uniformă și, ca urmare, o structură metalică foarte netedă. Deoarece aparatul de sudură elimină oxizii, impuritățile și resturile de metal topite, segmentul sudat va avea aceleași proprietăți ca și restul șinei.
Cu cât șina de cale ferată este mai netedă, mai durabilă și mai uniformă, cu atât sunt reduse cheltuielile asociate cu inspecția și întreținerea. Capul de sudare al echipamentului este proiectat pentru a asigura un proces de sudare cât mai stabil, indiferent de condiții. Se pot suda șine lungi, șine scurte sau șine sudate continuu. Cu un aparat avansat de sudură cap la cap, procesul de sudare este constant și conexiunile de sudură sunt de înaltă calitate.