Pentru a scădea șansele de acvaplanare este important să avem o presiune potrivită la anvelope, să menținem adâncimea benzii de rulare la 3 mm la anvelopele de vară, așa cum sunt anvelopele Continental 215/65R16 98H pt. Vara sau 4mm pentru anvelopele de iarnă; un alt aspect foarte important este să păstrați distanța de fânare față de mașina din față atunci când plouă.
Modelul de rulare are ca scop expulzarea apei care ajută atunci când este ploaie și carosabilul este umed deoarece anvelopele de prind mai bine de șosea și au o tracțiune mai bună. Atunci când avem viteză mare când plouă, între anvelopă și drum se poate acumula apă, ceea ce face ca vehiculul să nu mai răspundă la comenzile noastre legate de direcție și așa se produce acvaplanarea sau hidroplanarea. Lipsa de tracțiune a vehiculului poatea avea consecințe enorme asupra siguranței pasagerilor, deoarece șoferul pur și simplu pierde constrolul asupra vehiculului și nu mai poate frâna, ține direcția sau accelera.
Acest fenomen apare atunci când este o ploaie foarte puternică, apă din abundență pe drum, mai ales când drumul este în valuri sau există mici gropi care se formează pe asfalt și în care se acumulează apă stătătoare, de aceea este bine să aveți grijă să aveți o viteză mai mică, să verificați permanent presiunea în roți și să aveți grijă ca anvelopele să fie mai puțin uzate pentru a avea o aderență corectă deoarece chiar și cu o viteză mică, dacă sunt uzate anvelopele, există riscul de acvaplanare.
Niște anvelope noi au capacitatea de a împrăștia mai multă apă la o viteză de 80 km/h dar pe măsură ce acestea se uzează, capacitatea acestora de a față apei de pe carosabil scade, prin urmare cu cât banda de rulare este mai puțin adâncă, cu atât aceasta face mai greu față abundenței de apă de pe o stradă care nu este atât de bună precum sunt unele din țara noastră. Acest aspect uzat al anvelopei are impact și asupra capacității de frânare iar testele au arătat faptul că este mai greu să oprești mașina complet într-un interval scurt de timp, pentru o situație de urgență.
În caz de acvaplanare, este important să luați piciorul de pe accelerație și să apăsați pe ambreiaj și să nu frânați brusc sau să miscați volanul iar dacă chiar sunteți în situația de acvaplanare, ar trebui și nu aveți altă soluție, acționați frâna de mână.