Articolul nostru isi propune sa va aduca in atentie problema injectoarelor autovehiculului dumneavoastra, respectiv semnalele pe care le dau aceste componente in momentul in care ceva nu functioneaza asa cum ar trebui.
Pentru a ajunge acolo, dorim sa va impartasim, in prealabil, cateva notiuni legate de rolul si functionalitatea injectoarelor auto.
Astfel, trebuie sa stim ca aceste componente se regasesc atat la autoturismele care functioneaza pe baza de benzina, cat si la cele alimentate pe motorina.
Dupa cum putem deduce din insasi denumirea lor, acestea au rolul de a „injecta” carburant la nivelul motorului.
Nu intotdeauna domeniul auto a utilizat injectoarele, in ceea ce priveste motoarele cu benzina. Inainte de 1990, motoarele alimentate cu benzina utilizau carburatorul, avansul tehnologic din zilele noastre suplinind dezavantajele vechii tehnologii. Nu acelasi lucru se poate spune despre motoarele diesel, care au folosit din start tehnologia sistemelor de injectie, mecanice sau controlate in mod mecanic.
Acest sistem a suferit modernizari constante, ramanand totusi unul dintre riscurile intalnite in practica, cu precadere la autovehiculele pe motorina.
Rolul injectoarelor si tipuri de injectoare
Pentru a intelege principiul de functionare al injectoarelor, trebuie pornit de la insusi carburantul utilizat pentru alimentarea autovehiculului. Astfel, cu totii stim ca benzina este, la baza, un solvent, derivat din petrol, prin distilare. Motorina, pe de alta parte, este un produs uleios.
Din aceasta cauza, injectoarele care lucreaza cu benzina sunt curate, ceea ce nu se poate spune despre cele de motorina, de aici si riscul crearii de probleme la motoarele pe motorina.
In configuratia unui motor vorbim de atatea injectoare cate pistoane, raportul cilindru injector fiind de 1:1.
Piata auto ofera o diversitate de injectoare, indiferent ca acestea sunt simple (motoarele aspirate care utilizeaza benzina), sau indeplinesc rolul de pompa (motorizari diesel vechi).
Exista un interes aparte pentru injectoarele electrice, precum injectoarele Bosch, VDO, Delphi, Siemens CR, Denso.
Ca si principiu de functionare, retinem ca, asa cum o spune si numele lor, injectoarele au rolul de a „injecta” carburant in motor.
Simptome injector defect:
- pierderea elasticitatii arcurilor – are ca efect injectarea carburantului la presiune mult mai mica, in volum mic, scazand fiabilitatea motorului;
- decalibrarea / infundarea diuzelor de la injectoare – se produce din cauza resturilor / ramasitelor arderii carburantului de proasta calitate. De asemenea, arderea nu se va efectua corect si in totalitate;
- infundarea injectoarelor din cauza depunerilor calaminei – poate fi generata, mai ales in cazul motoarelor diesel, de rularea autoturismului pe distante scurte, in spatiul urban, cu viteza mica de deplasare, cu motorul neincalzit, la turatii mici;
- defectarea partii electrice a injectoarelor, respectiv a valvei de control.
Efectele generate de defectarea injectorului
Cel mai important pentru conducatorul auto este constatarea unei diminuari serioase a puterii motorului, corelata cu noxe de culoare neagra si pornire grea a autovehiculului la rece.
In general, in cazul defectiunii injectorului, autoturismul va alarma soferul prin aprinderea martorului specific (check-engine), in bordul masinii. Autoturismul va activa modul de siguranta, iar de acolo nu este decat un pas pana la inchiderea motorului de la nivelul computerului de bord, daca situatia este intr-atat de serioasa.
Sunet injector defect: atunci cand se defecteaza injectorul o sa auziti o bataie la motor, generata de diferenta de cuplu din cilindri. Nu este o bataie metalica iar motorul va incepe sa tremure. Bataia se aude tot timpul, nu doar la relanti.
Efectele generate de defectarea injectorului la motoarele pe motorina
- constatarea unei puteri a motorului care nu este constanta – poate fi cauzata de mizeria depusa pe injector, pomparea carburantului nefiind constanta;
- constatarea de rateuri la nivelul motorului – pot fi cauzate de cantitatea redusa de carburant care ajunge la nivelul motorului, generata tot de eventualitatea existentei unui injector cu depuneri de mizerie, infundat sau care nu isi indeplineste rolul de a se deschide;
- constatarea unui ralanti oscilant – se prezuma existenta unui injector cu depuneri de mizerie sau defect;
- detectarea unui miros specific de carburant – poate fi cauzat de pierderea de carburant, generata de defectiunea injectorului sau a supapei acestuia;
- constatarea unui consum crescut de combustibil – se prezuma existenta unui injector disfunctional, care poate cauza un consum ridicat de carburant.
Efectele generate de defectarea injectorului la motoarele pe benzina
- constatarea unor vibratii la motor – pot fi cauzate de disfunctionalitatea unui injector, care genereaza imposibilitatea efectuarii arderii carburantului de catre cilindru. Este de retinut ca nu intotdeauna vibratiile motorului sunt cauzate de defectarea acestei componente;
- evidentierea martorului check-engine in bordul masinii – se prezuma existenta unui injector blocat, disfunctional sau cu reziduuri;
- observarea de pierderi de carburant datorate unui injector disfunctional;
- detectarea unui miros specific de carburant – poate fi cauzat de pierderea de carburant, generata de defectiunea injectorului;
- testul de emisii esuat – se vor observa multe emisii datorate procesului disfunctional de ardere a carburantului, existand riscul defectarii sau arderii catalizatorului.
Operatiuni de intretinere a injectoarelor autovehiculului
Una dintre metodele prin care putem prelungi viata injectoarelor autovehiculului este alimentarea cu carburant de buna calitate sau aditivarea motorinei, la anumite intervale.
De asemenea, in magazinele de specialitate exista produse pentru mentenanta injectiei, ale caror efecte, din nefericire, nu le putem confirma, parerile fiind impartite.
O alta metoda de curatare a injectoarelor auto este reprezentata de folosirea ultrasunetelor, dupa dezasamblarea acestora de pe autovehicul, operatiune care se va face in ateliere specializate, intreaga cheltuiala ridicandu-se in jurul sumei de 30 ron per injector