În conformitate cu legislația în vigoare, un străin este definit ca o persoană care nu deține cetățenia română, cetățenia unui alt stat membru al Uniunii Europene, cetățenia Spațiului Economic European sau cetățenia Confederației Elvețiene. Această definiție stabilește baza pentru identificarea lucrătorilor străini în România și regulile care guvernează angajarea lor.
În ceea ce privește tipurile de activități pe care un străin le poate desfășura pe teritoriul României, legislația oferă o varietate de categorii în funcție de natura muncii și scopul acesteia. Aceste categorii vizează, de asemenea, diverse moduri de recrutare muncitori străini și de reglementare a contractelor de muncă.
Tipuri de contracte pentru muncitorii străini în România
Una dintre aceste categorii este lucrătorul permanent, care este străinul angajat în muncă pe teritoriul României cu un contract individual de muncă, fie pe durată nedeterminată, fie pe durată determinată. Acesta reprezintă o prezență stabilă pe piața forței de muncă românească și contribuie la diverse sectoare ale economiei naționale.
Un alt tip de lucrător este lucrătorul stagiar, care este străinul angajat în muncă pe teritoriul României pentru a urma un program de stagiu, cu scopul de a-și îmbunătăți pregătirea profesională și de a obține o calificare. Acesta poate fi titular al unei diplome de învățământ superior sau poate fi în curs de desfășurare a unei forme de învățământ superior într-o țară terță.
Pe de altă parte, lucrătorul au pair reprezintă un străin angajat temporar de o familie gazdă pe teritoriul României. Această categorie de lucrători este definită în conformitate cu legile care reglementează activitățile casnice ușoare și îngrijirea copiilor. Scopul angajării lor este de a-și îmbunătăți competențele lingvistice, cultural și de a obține o experiență valoroasă în acest domeniu.
Lucrătorii sezonieri sunt străinii care mențin rezidența lor principală într-un alt stat terț, dar care locuiesc temporar pe teritoriul României pentru a presta activități în funcție de succesiunea anotimpurilor. Aceștia sunt angajați pe durată determinată, cu un contract individual de muncă încheiat cu un angajator, în baza unui aviz de angajare.
Cum să faci acest proces legal și eficient
Procedura angajării străinilor în România reprezintă un proces complex care implică mai multe etape. Acestea au fost concepute pentru a asigura un control adecvat și legal al angajării străinilor pe teritoriul țării. Această procedură este aplicabilă atât angajatorilor persoane fizice, cât și celor juridice din România.
Primul pas al procesului de recrutare muncitori străini constă în obținerea avizului de angajare. Acesta este un document esențial, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări prin intermediul formațiunilor sale teritoriale, și servește ca o aprobare prealabilă a angajării unui străin într-o funcție specifică. Cu toate acestea, este important de menționat că nu toate categoriile de străini necesită acest aviz. Există excepții pentru străinii care au acces liber pe piața muncii române, în conformitate cu tratatele încheiate de România cu alte state.
De asemenea, străinii care urmează să desfășoare activități didactice, științifice sau alte activități specifice cu caracter temporar în instituții de profil acreditate sau autorizate provizoriu din România, în baza unor acorduri bilaterale, beneficiază de aceeași excepție. În plus, această categorie se extinde și la străinii care sunt numiți la conducerea unei filiale, reprezentanțe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii cu sediul în străinătate.
Dreptul de ședere pentru muncitorii străini
Străinii care au dobândit dreptul de ședere pe termen lung în România, străinii cu drept de ședere temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membri de familie ai unui cetățean român și străinii cu protecție acordată în România nu sunt supuși acestei proceduri de obținere a avizului de angajare.
Pentru categoriile de străini care necesită obținerea avizului de angajare, angajatorul trebuie să îndeplinească anumite condiții generale. Printre acestea se numără faptul că angajatorul trebuie să fie o persoană juridică, o persoană fizică autorizată sau o întreprindere individuală care desfășoară activități compatibile cu funcția pentru care solicită angajarea străinului.
Angajatorul trebuie să fi achitat obligațiile către bugetul de stat pe ultimul trimestru anterior depunerii cererii. Condamnații definitiv pentru anumite infracțiuni specifice nu pot solicita avizul de angajare, iar angajatorii care au fost sancționați în anumite circumstanțe nu sunt eligibili să obțină acest aviz.
Un alt aspect important este contingentul anual pe tipuri de lucrători nou admiși în forța de muncă, care trebuie să fie respectat de către angajator. De asemenea, străinul pe care angajatorul intenționează să-l angajeze trebuie să îndeplinească anumite condiții prevăzute de lege, cum ar fi dreptul de ședere temporară sau statutul de membru al familiei unui cetățean român. În plus, străinii cu drept de ședere temporară pentru studii pot fi angajați numai cu un contract individual de muncă cu timp parțial cu durata muncii limitată la 4 ore pe zi.
Viza de ședere temporară sau de lungă ședere
Pentru străinii cu drept de ședere temporară în scop de muncă, încadrați în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, care doresc să fie angajați la un alt angajator, fără aviz de angajare, trebuie să încheie un contract individual de muncă cu timp parțial, cu durata muncii de maximum 4 ore pe zi.
Procesul de eliberare a vizei de lungă ședere în România este un procedeu riguros și bine definit, desfășurat în câteva etape esențiale. Eliberarea vizei este importantă în admiterea străinilor pe teritoriul românesc în diferite scopuri, precum muncă, activități profesionale sau detașare.
Cererea de viză trebuie depusă la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate, în jurisdicția cărora solicitantul își are domiciliul sau reședința. În cazuri excepționale sau urgente, această cerere poate fi depusă la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din țara unde se află solicitantul legal.
Viza de lungă ședere în scop de muncă, activități profesionale sau pentru detașare este acordată pe baza avizului de angajare, obținut de angajatorul din România în numele cetățeanului străin. Această etapă stabilește eligibilitatea și legalitatea intenției de recrutare muncitori Asia.
Există subcategorii de vize care se eliberează în funcție de scopul prezenței străinilor în România. Viza de lungă ședere pentru desfășurarea de activități profesionale se adresează străinilor care au în vedere practicarea profesiilor liberale reglementate prin legi speciale pe teritoriul României.
Viza de lungă ședere pentru recrutare muncitori străini este destinată străinilor care doresc să se încadreze în muncă pe teritoriul României. Aceasta se aplică și sportivilor care vor evolua în cluburi sau echipe din România, având la bază un contract individual de muncă în conformitate cu legile în vigoare.
De asemenea, viza de lungă ședere pentru detașare se acordă străinilor calificați, angajați ai unei persoane juridice cu sediul în străinătate, care urmează să desfășoare activități de muncă pe teritoriul României în conformitate cu legea.
Pe măsură ce cererea de viză avansează, străinii se vor confrunta cu dreptul de ședere temporară. Acesta poate fi acordat în funcție de muncă sau activități profesionale și va avea o perioadă determinată de valabilitate. Pentru prelungirea acestui drept, trebuie să fie îndeplinite anumite condiții stipulate în mod explicit de lege.
De exemplu, dreptul de ședere temporară în scop de muncă poate fi prelungit dacă străinul prezintă un contract individual de muncă înregistrat în registrul general de evidență a salariaților, cu salariul cel puțin la nivelul câștigului salarial minim brut sau de două ori câștigul salarial mediu brut în cazul lucrătorilor înalt calificați.
Perioada de prelungire este în concordanță cu durata contractului de muncă, dar nu poate depăși un an sau, în cazul lucrătorilor înalt calificați, doi ani, plus trei luni. Lucrătorilor sezonieri li se prelungește dreptul de ședere pentru o perioadă egală cu durata contractului de muncă plus cinci zile, dar nu mai mult de 180 de zile într-o perioadă de 365 de zile.
În cazul în care contractul de muncă încetează înainte de expirarea perioadei pentru care a fost eliberat permisul de ședere, documentul rămâne valabil până la expirarea perioadei pentru care a fost eliberat sau 90 de zile de la data înregistrării încetării contractului, în funcție de circumstanțe.