Mai toata lumea alege sa colaboreze cu un fotograf profesionist atunci când vine vorba de organizarea unui eveniment special ori sărbătoresc ceva important. Chiar foarte multe firme din ziua de astăzi aleg sa își promoveze imaginea prin fotografii de calitate la recepții de deschidere sau lansare produse ori servicii, si chiar la promovarea portretului de business al angajaților in mediul online.
De aceea am considerat imperios necesara publicarea unui articol despre acest tip de servicii in speranta ca voi putea da un sfat folosit celor ce nu sunt constienti de anumite aspecte.
In primul rand, inaintea initierii unui contact cu un fotograf profesionist trebuie facuta o cercetare a pietei fotografilor din zona noastra de interes. Pentru fotografia de nunta spre exemplu, exista cateva portaluri sub forma unor cataloage de furnizori de buna calitate. Acolo fiecare fotograf de nunta alege sa plateasca un serviciu premium de promovare pentru a oferi viitorilor clienti siguranta de care au nevoie. De asemenea si pentru un fotograf de botez este la fel de facil sa se inregistreze intr-un astfel de portal, in fond fotografia de nunta si botez face parte din aceeasi categoria, fotografie de evenimente pentru familie, la fel cum face parte fotografia de copii si newborn. Ce e drept a fi fotograf de newborn sau fotograf de copii este o nisa ceva mai restransa dar care se dezvolta impresionant in ultima vreme datorita cererilor numeroase.
Pentru a gasi un fotograf de evenimente corporate sau fotograf de business ori pentru promovarea afaceii unei companii, google ne ofera cea mai simpla metoda, insa sa nu ne lasam „pacaliti” de modul in care unii fotografi profesionisti decid sa isi faca simtita prezenta in motoarele de cautare. Foarte multi fotografi de business platesc sume grele pentru a fi afisati in primele rezultate din google, sub forma unui anunt platit, astfel cei care nu cunosc diferenta intre un rezultat organic si unul platit vor merge cu cei de care dau prima data. Sa nu uitam ca cei care apar in rezultatele organice printre primii, sunt acei fotografi profesionisti care au investit foarte multa munca si timp pentru a primi un scor bun de la gigantul Google. De aceea consider ca a alege unul dintre acei fotografi profesionisti care apar in primele rezultate organice sunt de cele mai multe ori printre cei mai buni, cu o strategie de marketing de calitate, automat seriozitatea lor va fi la nivelul cautat pentru un fotograf de corporate.
Sa nu uitam ca nu intotdeauna ce apare in google este mereu si bun, sau cel putin in prima pagina, de aceea este bine sa mergem macar pana in pagina 3 a rezultatelor, din care sa alegem pe acei fotografi care ne plac prin stil si imagine afisata. Sunt poate unii fotografi care reusesc sa pacaleasca motoarele de cautare prin strategii de marketing agresive si pe bani multi, iar asta nu inseamna neaparat ca si ofera o calitate buna, ci doresc sa ajunga la cat mai multi potentiali clienti.
Sortarea si filtrarea trebuie facuta cu mare grija, analizarea portofoliului de imagini a portofoliului de clienti cu care a mai colaborat, analizarea calitatii site-ului si a limbii romane folosite. Cine vorbeste corect, e lesne de inteles ca e un om educat si poate purta o conversatie civilizata cand vine vorba de fotografia profesionista.
Iar cel mai din urma pas, in continuarea ideii de mai sus, este primul contact cu fotograful care ne place. Acum avem ocazia sa ne dam seama despre calitatea omului cu care urmeaza sa colaboram. Stabilim o intalnire, pentru ca nu ne costa absolut nimic, si ascultam ideile lui si cum vede el evenimentul nostru. Daca este pe aceeasi unda cu noi, vorbeste frumos, arata seriozitate si prestanta, o tinuta de calitate, facem ultimul pas spre semnarea unui contract de prestari servicii fotografice.
Aici practic urmeaza cel mai important aspect dintre toate, contractul. Un fotograf profesionist de evenimente va avea intotdeauna grija de imaginea si afacerea lui, iar prin asta intelegem ca ceea ce face el are o forma de inregistrare juridica, fie PFA fie SRL. Ne intereseaza acest aspect, pentru ca foarte multi fotografi incepatori nu au forme juridice stabilite, ceea ce aduce un mare risc asupra colaborarii. In caz de neseriozitate nu il vom putea trage la raspundere. Atentie, legea nu ne permite sa facem contracte intre doua persoane fizice. De aceea, in urma incheierii unui contract trebuie sa primim un bon fiscal daca am paltit in numerar sau factura fiscala daca am platit prin transfer bancar sau online.
Alegeti sa va protejati mereu investitia, in special pentru firmele care au nevoie de fotograf petreceri corporate, pentru a putea deconta cheltuielile. Nu sunt doar fotografii ci amintiri pe care vi le doriti pentru familia dumneavoastra sau afacerea la care ati muncit din greu.
Asa cum stim cu totii, pentru o microinteprindere impozitele nu sunt de speriat, ba chiar sunt avantajoase, 3% din incasari mi se pare o suma de neglijat cand vine vorba de o afacere veritabila, pe langa care nu mai adaugam TVA pentru ca sunt scutiti sau alte taxe si impozite.
In concluzie, sper ca sfaturile pe care am decis sa vi le ofer in calitate de fotograf profesionist, sa va ajute la a va alege un colaborator de nadejde.
Alex Pasarelu – Fotograf Profesionist
Belle Art Photography SRL
www.bellefoto.ro