Rulmentul – o piesă importantă în funcționarea optimă a oricărui motor

521
Publicitate

Rulmenții sunt niște elemente mecanice care reduc fricțiunea între anumite elemente mobile componente ale unui motor și constrâng mișcarea relativă într-o anumită direcție. Există foarte multe tipuri de rulmenți, clasificați în funcție de tipul de activitate, mișcări permise sau direcția forțelor aplicate elementelor. Rulmentul este acel element care permite unei componente să o susțină și să o suporte pe o alta.

Istoria rulmenților

Publicitate

Dovezile folosirii rulmenților au apărut încă din antichitate, atunci când s-au inventat roțile ca suport de rostogolire pentru anumite obiecte. Egiptenii foloseau rulmenții de lemn sub forma de trunchiuri de copac pentru a transporta blocuri mari de piatră, prin lubrifierea acestor bucăți de lemn. În acest sens, în mormintele unora dintre faraoni există desene cu diverși rulmenți din lemn, iar în jurul anilor 1500, Leonardo Da Vinci a încorporat schița unui rulment cu bilă în design-ul unui elicopter. De asemenea, Galileo a descris tot rulmentul cu bile la începutul secolului al XVII-lea. Rulmenții cu tambur au fost inventați însă în jurul anilor 1740 și folosiți la un ceasornic naval. Prima patentare a rulmenților a fost în anul 1869 unde erau folosiți la o bicicletă. Rulmenții din ziua de azi sunt folosiți în multe aplicații ce includ o componentă rotativă. 

Ce tipuri de rulmenți să alegi?

Daca îți dorești rulmenți de calitate, atunci alege rulmenți SKF, pentru buna funcționare a motoarelor performante. Aceștia reducând vibrațiile, zgomotul și generarea de căldură. Sunt folosiți la motoarele cu turații mari și rigiditate a sistemului, precum mașini-unelte, mașini de curse și nave maritime. Există mai multe tipuri de rulmenți dintre care amintim: articulatie sferica, rulmentul cu bila sau cu role, rulmentul hidrodinamic sau rulmentul magnetic. Aceștia au diferite tipuri de mișcări, axială, liniară, sferică și de pivotare și sunt folosiți în toate tipurile de motoreductoare. De asemenea, pentru o performanță mărită a acestora și pentru durabilitate, trebuie redusă fricțiunea. Este o condiție de care trebuie să ții cont pentru a evita supraîncălzirea și uzura prematură a rulmentului.
Reducerea fricțiunii se poate obține prin mai multe metode:

  • prin formă, de aceea se folosesc bile și role;
  • prin materialul folosit;
  • prin fluid, unde, folosirea lubrifianților nu permite fricțiunea între părțile acestora; 
  • prin câmpuri, aici vorbim în special despre câmpurile electromagnetice; 
  • prin presiunea aerului. – folosind un sistem de ulei aer la turații mari

Rulmenții magnetici și hidrodimamici pot avea viață nedefinită. Mai mult decât atât, 90% dintre rulmenți au viață mai lungă decât utilajul în sine, drept urmare, există rulmenți care funcționează de la începutul secolului al XX lea și încă nu arată urme de uzură.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.